2 t/m 6 oktober - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Natasja Schijndel - WaarBenJij.nu 2 t/m 6 oktober - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Natasja Schijndel - WaarBenJij.nu

2 t/m 6 oktober

Door: Natas

Blijf op de hoogte en volg Natasja

06 Oktober 2007 | Indonesië, Bandung

Dinsdag 2 oktober ’07

Vandaag mocht ik lekker weer vroeg op staan. En dat is niet eerlijk want Lotte mocht blijven liggen. Omdat zij deze week met Slamet mee loopt (en zijn les pas om 10.35 begint) en ik met Eveline (die begint gewoon om 7.00) kon zij dus uitslapen en ikke niet.
Maar goed. Tegen de tijd dat Lotte op school moest zijn, was ik al weer klaar.
’s Morgens moeten de kinderen van grade 3 t/m grade 6 gezamenlijk bidden op het schoolplein. Het is een katholieke school.
Omdat de kinderen toetsweek hebben, hoefde er niet zoveel gedaan te worden. Grade 4 had mondeling dus moesten de overige kinderen naar de bibliotheek dingen opzoeken. En die mocht ik dus in de gaten houden. Wel gezellig overigens.
Ook heel gezellig geklets met Lanny en Novi (twee studenten van de kampus).
Toen ik klaar was ben ik naar de lerarenkamer gegaan. Hier zat Lotte al te wachten tot dat zij kon beginnen. Toen Lotte weg was heb ik mijn mail gecheckt (Yeeaah internet deed ’t weer!).
Op een gegeven moment ook heel gezellig geklets met Bayu, Nana, Iwan, Eva, Eveline en Yudah. Grote lol was er onderling en natuurlijk werd ik er ook bij betrokken. Zo was Eveline aan het zingen. Iwan vertelde dat ze dat alleen doet als ze gestrest is. “No, that is not true”, zei Eveline. Iwan moest natuurlijk kei hard lachen, want die zat haar alleen maar in de maling te nemen. Daarna vertelde Iwan dat hij alleen maar zingt als hij vrolijk is, waarop hij ineens kei hard begint te zingen.
Na 40 minuten (heel veel gezelligheid) kwam Lotte even naar de lerarenkamer. De kinderen hebben 20 minuten pauze. Lotte had foto’s bij zich van haar katten en haar familie. Deze liet ze aan Bayu zien. Ook Eveline kwam even kijken. “It is a nice boy! I like his smile. But… he is too young…” zei Eveline over Lotte’s broer. “How old do you think he is?” “Seventeen.” “What??!! He is twenty-four!” “Does he have a boyfriend?” “No, he do not have a girlfriend.” Antwoorde Lotte. En ook Bayu en ik moesten lachen om de fout van Eveline, de Engels docent. En daarna begon Eveline vrolijk in het rond te springen: “I have a chance!”
Natuurlijk weer grote lol. Eveline ging daarna verder met wat ze aan het doen was, haha. Toen liet ik een foto van mijn ouders zien die gemaakt is op Bali in 2005.
“Who are that?” vroeg Bayu. “My parents,” antwoordde ik. “Huh, je ouders? Maar dit ben jij toch?” vroeg Lotte verbaasd. “Uhh, nou nee, sorry. Dit zijn toch echt mijn ouders, haha”.
“How old are they?” vroeg Bayu. Nadat ik dat vertelt had zei hij “Huh, really? They look really young! Eveline, come here for a sec.” En zo kwam Eveline er dus weer bij. “Who are that?” vroeg Bayu aan Eveline. “Mmm, her boyfriend?” “No, wrong!” “Her brother then?” “No, I do not have a brother.” “Your father?” “Yes, my father.” “Really?”
Dus dat was ook erg grappig.
Eveline ging weer verder met d’r werk. Zoals meestal, begon ze weer met zingen. Dat deed me aan iets denken. “Bayu? Do you and some others want to go with us to a karaoke bar?” En daarop reageerde hij heel spontaan en vertelde hij wie er wel allemaal mee konden gaan. Ineens sprong hij op en liep naar de kalender aan de muur. Hier wees hij een aantal dagen aan (van deze week). En zo mochten wij kiezen wanneer we wilde gaan. En nu gaan we dus komende vrijdag! Eveline was ook heel enthousiast. Dus dat komt helemaal goed. Dat wordt vast grote lol, haha.

Woensdag 3 oktober ‘07
Vandaag weer een hele leuke stage dag gehad. Het is nog altijd toetsweek, en dus kregen de kinderen van grade 3 en 4 een schriftelijke toets. Eveline ging eerst naar grade 3 om iets snel uit te leggen. Ik werd vast vooruit gestuurd naar grade 4A met de toetspapieren. Dus toen ik daar de klas binnen kwam, zag je de kinderen echt zo kijken van “huh?” En toen deed ik de deur achter me dicht en begonnen sommige kinderen meteen blij te kijken. Ze vonden het heel leuk dat ze mij hadden en verder geen andere leerkracht zagen. Dus meteen de “greeter”: “Greet the teacher.” En daarna de rest van de klas: “Good morning, miss Natasja”. Zo leuk, haha.
In de klassen zitten een paar langzame kinderen. Dus die nam ik telkens – als de tijd voorbij was – mee naar de bibliotheek (daar heb je tafeltjes waar je aan kunt werken) om ze daar nog te begeleiden. En tja, ze kunnen dan niet anders dan Engels praten, maar dat is alleen maar goed voor ze. Maar je merkt wel dat dat af en toe ook bij je eigen uitleg problemen geeft. Soms is het gewoon gemakkelijker om het in de eigen taal te zeggen. Of in ieder geval sommige woorden.
Je merkt ook dat de kinderen (vooral voor mij dan grade 3 en 4) je steeds beter accepteren en begrijpen dat je er nog wel even bent. Als ik de klas binnen kom zitten er altijd een paar kinderen bij die heel vrolijk en spontaan beginnen te lachen en te zwaaien. Ook erg leuk.
En ook als je uitlegt geeft aan kinderen worden ze steeds minder verlegen. Dat is heel leuk en goed!
Ook nog lekker de toetsen van grade 4 nagekeken en zelf de punten beoordeling mogen doen. En dat was ook erg goed, volgens Eveline.

Na stage zijn we even naar Leo gegaan, waar we vervolgens maar meteen aan tafel moesten aanschuiven voor het eten. Nou ja, geen bezwaar hoor!
Omdat we binnenkort ons visum moeten verlengen hebben we het daar met Leo over gehad. Maar hij wilde ook even Thea spreken over het hoe en wat van hoe het gaat. Dus toen zijn we naar de Kantin gegaan. Maar eerst nog even langs het bisdom huis die naast de school staat. En daarvoor moesten we over het schoolplein. Op het schoolplein had Grade 4B een soort van scouting. Toen er een aantal meisjes mij zagen aankomen begonnen ze meteen te zwaaien en te glimlachen. Op de terugweg weer over het schoolplein. Weer zwaaide de meisjes enthousiast.
Leo wilde nog even de schoolbinnen om miss Melly (de directrice van de school) te groeten. Daar hebben we meteen kwartiertje binnen gezeten. Daarna liepen we richting de Kantin. Nadya (een meisje uit grade 4B) kwam even snel op mij afgerent om mij te groeten. Met haar nog even een heel kort gesprekje gevoerd. Daarna liepen we voorbij een auto en daar zaten kinderen van grade 3B in. Zij ook meteen enthousiast zwaaien en doen. Erg grappig.
Toen liepen we over straat naar de Kantin. Komt er op een gegeven moment een auto langs, met kinderkopjes uit het raam: “Miss, Natasja!!!” Haha, zo grappig. Voordat we bij de Kantin waren liepen we langs een Soedanees restaurant. Dit wilde Leo ons ook maar meteen even laten zien. En hebben we daar binnen dus een rondleiding gehad.
Bij de Kantin aangekomen, blijkt Thea er niet te zijn. Maar Louis is er wel. Die weet er ook maar de helft van af en roept Novi erbij (dochter van Thea en Louis). Novi heeft bij een reisbureau gewerkt die ook veel doet met documenten. Toevallig zit er ook iemand van het reisbureau in de Kantin. Novi spreekt deze aan (is een ex-collega van Novi). En zo weet de halve Kantin dat we ons visum moeten gaan verlengen.
Na de Kantin zijn we weer naar Leo gegaan. Hij probeerde het nummer van het consulaat (ja, daar moeten we dus heen) te vinden, maar had alleen het oude nummer. Nu gaan we dus morgen naar het consulaat toe. Deze sluit echter al in de middag en dus vertrekken we morgen om half 9 erheen. Omdat we ook stage hebben zijn Lotte en ik daarna nog naar school gelopen om dit te zeggen. Langs de school liep een jongen uit grade 4A. Die zwaaide ook enthousiast en vroeg aan mij of ik een menthos wilde. Kei lief dat al die kinderen als ze mij zien zo enthousiast reageerde. Vorige week en die weken daarvoor was dat nog heel anders. Toen waren ze nog verlegen en zo.
Binnen blijkt Eveline al weg te zijn, maar Slamet zou nog op school aanwezig moeten zijn. Bayu biedt uit zich zelf aan om hem te zoeken. En wij erachter aan. En dat konden we ook meteen merken aan onze conditie! Hij liep met twee treden tegelijk de trap op en liep me toch een partij hard! Uiteindelijk heel de school gehad, bleek Slamet gewoon op de begane grond muziekles of iets dergelijks te geven!

Donderdag 4 oktober ‘07
Vandaag moesten Lotte en ik weer tegelijk op school zijn. Weliswaar maar tot half 9, omdat we toen met Leo hadden afgesproken om naar de ambassade te gaan om ons visum te verlengen. Dus ’s morgens heb ik weer toetsen nagekeken.
Bij de ambassade/consulaat zeiden ze dat we daar niet moesten zijn. Maar we konden daar wel terecht als het niet wilde lukken met het visum. Daarna zijn we doorgereden naar het immigratie bureau. Hier werden we eerst van hot naar her gestuurd. Gelukkig hadden we al snel de goede papieren. Deze moesten worden ingevuld (tja, ze houden hier nu eenmaal van veel papierwerk). Ook moest er informatie bij van de aangeschreven contactpersoon van de scholen gemeenschap. Dus zijn we daar eerst heen gereden. Na alle handtekeningen en papierwerk te hebben gekregen en ingevuld zijn we weer terug gegaan naar het immigratie bureau. Hier was alles zo weer geregeld en we kunnen het zelfs morgen al weer ophalen!! Meestal duurt het drie à 7 dagen. Maar volgens Leo zijn ze sneller als je buitenlands (vooral Nederlands) bent. Dus dat komt goed uit.
Vanmiddag weer op zoek gegaan naar het toeristen bureau. Maar weer niets kunnen vinden. Nou ja, zo wel weer iets meer van Bandung gezien, haha.

Vrijdag 5 oktober ‘07
Vandaag was ik lekker degene die mocht uitslapen. Ik hoefde pas om 10 uur op school te zijn. Maar om half 9 hadden we afgesproken met een mevrouw die Leo kent, dat zij ons naar het immigratie bureau zou brengen om ons visum/paspoort weer op te halen. Dus om kwart over 8 stond ik op school om Lotte op te halen. Daarna naar het immigratie bureau.
Hier moesten we eerst naar boven. Hier werden we weer van hot naar her gestuurd. Maar goed. Uiteindelijk mochten we gaan wachten in de wachtruimte. Hier hebben we anderhalf uur moeten wachten! Daarna moesten we naar beneden om te betalen. Weer omhoog om te laten zien dat we betaald hebben. Toen kregen we gelukkig meteen ons paspoort. We kregen te zien dat hij verlengt was en dat hij in het paspoort staat. Maar voordat we weer weg mochten, moesten we eerst beneden een kopie ervan laten maken om vervolgens WEER terug naar boven te gaan om die kopie in te leveren. Daarna waren we klaar. Dus van kwart voor 9 tot ongeveer half 11/ kwart voor elf hebben we op het immigratie bureau door gebracht.
Daarna zijn we weer terug gegaan naar school. Hier hebben we niets meer gedaan, maar het was wel weer gezellig.
De hele middag hebben we zowat gekaart en op een gegeven moment zijn we ons gaan vervelen met gekke foto’s maken van ons samen. Die komen er dus ook nog op te staan! Bereid je lachspieren maar vast voor!
Om 5 uur hadden we afgesproken op school. Rond 3 uur belde Bayu op. Ik wist niet eens dat hij mijn telefoonnummer had, maar die zal hij wel van Eveline hebben gekregen. Toevallig zou rond dat tijdstip mijn schoonmoeder bellen omdat zij jarig was (ja logisch hè!). Dus nam ik heel vrolijk op. En toen bleek het ineens Bayu te zijn. “Hallo!! Met Natasja!” “Hello, this is Bayu.” “Who?” “Bayu…” “Ohhh, Bayu Bayu!” Dus dat was wel erg grappig, haha. En die belde om te zeggen dat we om half 6 pas op school hoefde te zijn.
Dus een aantal minuten voor half 6 zijn we naar de school gelopen. Hier zaten Mojo (de busschauffeur van de schoolbus die met ons nog wel eens ergens heen wil, haha), Imam (de security guy van de school) en Eveline al te wachten. Niet veel later kwam ook Bayu. Op de gang (zittend op de grond) hebben we het ontzettend gezellig gehad. Wat een lol zeg. We moesten van ze op een krant gaan zitten, maar de grond zat prima. En dus had ik mijn krant opgerold om vervolgens daarmee Lotte op haar hoofd te slaan. En toen kregen wij een soort krantengevecht. Erg grappig, want toen Lotte mij aanviel vloog haar armband letterlijk van haar arm af. En die belandde een heel wat aantal meters verderop. Erg grappig!
Daarna kwamen ook Iwan, Frans, iemand waarvan we de naam niet meer weten en Nana eraan. En toen zijn we met de “motorcycle” gegaan. Eerst zou ik bij Iwan achterop gaan. Maar Lotte en ik moesten op een gegeven moment om wisselen omdat het blijkbaar niet helemaal goed ging bij Bayu achterop of zo. Weten we niet. Maar Lotte zat al achterop en ik moest zo wie zo nog achterop stappen, dus denk ik dat het komt omdat er iets niet helemaal goed ging bij Lotte en Bayu. En zo zat ik dus voor de tweede keer bij Bayu achterop.
We hadden echt het idee dat we bij een motorclub hoorde. Kei vet! Vooral Mojo was erg grappig. Hij had een hele stomme helm en een hele stomme bril op. En hoe hij op die motorcycle zat… GEWELDIG!! Ook gingen we onderling elkaar inhalen wat erg grappig was. Telkens zwaaien naar degene die je inhaalt.
Met de motor zijn we in ieder geval naar Eva (een lerares ook op Santo Yusup) gegaan. Daar waren meer leraren en zijn we gaan eten. Zo hadden ze ook hond op tafel… Nu wij zelf als huisdier een hond hebben, wil ik dat dus echt niet proberen! En de specialiteit van de vis hier is…. ERG ZOUT! Bah. Maar verders was het wel goed te doen. Na Eva zijn we met ongeveer 10 personen opzoek gegaan naar een karaoke bar. Maar die zijn dus dicht vanwege de vasten tijd. En zo zijn we in het Dago Teahouse beland. Daar was het ook erg gezellig. Hierna zijn Lotte en ik thuis gebracht door Iwan en Bayu.
Ja, zeker een geslaagd dagje!

Zaterdag 6 oktober ‘07
Allebei waren we al voor 8 uur wakker en besloten we dat we geen zin hadden om in bed te blijven liggen. Na een koude douche zijn we op weg gegaan naar het winkelcentrum. Eerst naar Leo (die was niet thuis), daarna even naar school (want de leraren hadden vandaag meditatie, haha. Maar de deur van de school was op slot) om vervolgens dus maar gewoon naar het winkelcentrum te lopen om spullen voor morgen te halen (Bali, here we come!).
Op de terug weg besloten we om toch maar nog eens een kijkje bij de school te nemen. Hier zaten een aantal leraren in de schoolbus. En wij mochten mee. Waar naar toe? Dat zagen we vanzelf wel.
Dus in de bus samen met Mojo (duhh, want die bestuurd de bus), Iwan, Bayu, Eveline, Frans, Imam en nog een onbekend persoon. En toen hebben ze wat dingetjes voor school gedaan.
Een erg gezellige busreis!
Foto’s komen nog allemaal (ook van gisteren).

Dit was het weer. Volgende week een heeeeeeel groot verslag (waarschijnlijk) van Bali! Daar gaan we lekker met dolfijnen zwemmen, door een oerwoud lopen, kookles krijgen, snorkelen en nog meer…

Heeeeeeeeeeeeeeel veeel liefs en kusjes en knuffels, Natas

  • 06 Oktober 2007 - 20:23

    Je Schoonma :

    Ha natas even een vaststelling wat zul jij die kotertjes missen als jullie weer terugkomen naar nederland, bij dat tranendal zou ik niet bij willen zijn.
    Maar zo te lezen krijgen jullie het daar wel steeds beter naar je zin ,gelukkig maar, en je maakt wel veel leuke en gezellige dingen mee.
    En meiden morgen op naar Bali (spannend he vooral dat zwemmen met dolfijnen).
    En Pa en Ma zijn in ieder geval ook onderweg dus dat word over 3 weken ook een hele reunie...wel fijn om naar uit te kijken ..toch?.
    Nou meiden groetjes van deze kant en geniet van jullie vakantie tot over een week weer doeiiiiiiiiiii

  • 07 Oktober 2007 - 18:52

    Siemmie:

    heeeeeeeeeeeej lieve natasja.. hier ook weer een berichtje van mij :D zo te lezen is het daar allemaal heer erg GRAPPIG..... :D:D:D:D hier in nederland gaat alles gewooon maar een beetje door.... school. stappen en dan vervolgens weer heel brak bij de harmonie... zaterdag is het ledenfeest met het thema ''wat ik altijd al zou willen wroden/zijn'' dus ik ga als jos zijn vriendinnetje..... haha... en de volgende dag moeten we van 19 tot 5 repeteren :( eigenlijk mag dat niet na het leden feest maar je uitzonderingen moeten er zijn.... nou daaar moeten we dus niet zo blij mee zijn. nou ja wat kan ik verder nog vertellen?? heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel super veel plezier op bali! geniet van je vakantie... laat snel alle foto's zien enn zorf dat je niet verzuipt met de dolfijnen of verdwaaltd in het oerwoud of dat je vergiftigd raakt van het eten...:D nou dit is wel weer lang genoeg denk ik.... doei doei dikke knuffels en tot over 3.5 maanden kusje van mij
    liefs siem

  • 07 Oktober 2007 - 20:47

    Remi En Maayke:

    Weer volop verhalen van je!!
    Ik zou bijna zelf ook die kant op komen... Ik denk dat het best ook allemaal wel leerzaam is en dat je vaak stil staat bij momenten die je misschien anders had voorgesteld.... veel succes nog daar!!

    Groetjes Remi en Maayke.

  • 14 Oktober 2007 - 10:07

    Ad En Marianne:

    Hai Natashja
    Het lijkt weleen groot feest daar , iedereen is heel vriendelijk en neemt jullie overal mee naar toe, zo kom je nog eens ergens. Geniet er maar van en zeker van je vakantie op Bali. We zijn erg benieuwd naar je verslag . Groeten en een gezellige week gewenst van Ad en Marianne

  • 15 Oktober 2007 - 08:18

    Renske:

    ha natasja, al weer terug uit bali. Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Ik hoop dat je ook in bali een leuke vakantie hebt gehad. geniet er van en veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Hey lieverds, ik ga voor 5 maanden stage lopen op een basisschool in Indonesië! Brr, eng om aan te denken. Zo lang weg, zo veel missen. Maar het is wel een hele ervaring waar ik wel erg veel zin in heb! xxx Natasja

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 53090

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2007 - 22 Januari 2008

Stage Indonesië

Landen bezocht: